Dezelfde genade voor hen en ons

In deze overdenking denken we vanuit Handelingen 10 en 11 na over Petrus verblijf in Jeruzalem en Caeserea.

Dezelfde genade voor hen en ons
In Jeruzalem klopt het hart van de Jood en van het Jodendom.. In de Bijbel lezen we over Petrus die van Caesarea naar Jeruzalem reist. Dit kunnen we lezen in Handelingen 10:44-11:18. In Handelingen 1 zijn de beloften gegeven dat discipelen getuigen moesten zijn in Jeruzalem, maar ook in Judea en tenslotte in de gehele wereld. Dat moment van overgang vindt plaats in dit gedeelte, als Petrus in Jeruzalem verteld waarom hij bij een heiden in Caesarea binnen is geweest.

1. Kritiek (11:2-3)
Mensen in Jeruzalem hadden stevige vragen. Petrus is in Caesarea geweest, in het huis van Cornelius. Na enkele dagen keert hij terug naar Jeruzalem. Daar is het nieuws al aangekomen dat hij dagenlang in het huis van een heiden is geweest en daar heeft gegeten. Een echte vrome Jood gaat niet bij een heiden eten! Hoe heb je dit kunnen doen Petrus? Zo’n identificatiefiguur als jij? Je hebt allerlei regels aan je laars gelapt! (in vers 3 voel je de kritiek en de minachting). De kritiek gaat over het gedrag van Petrus, niet zozeer over de mensen of hun geloof wel echt was.
Caesarea was in hun beleving toch wel erg ver weg. Dat is tegelijkertijd ook een les voor ons. Hoe verhouden wij ons tot christenen aan de andere kant van de wereld? Wat zou er gebeuren als de Afrikaanse cultuur hier in de kerk zou komen? In Jeruzalem merk je weerstand, deze Joden willen dat Petrus zich strikt houdt aan hun wetten en regels. Dit gaat niet allereerst om tradities en gewoonten in een gemeente. Het gaat dieper. Blijkbaar zijn die mensen in Jeruzalem vergeten wat er ooit bij hen is gebeurt toen zij tot geloof kwamen. Petrus wijst hier daarom op en doet een appel: denk eens terug aan het moment dat je tot geloof kwam. Wat deed je toen? Waar vertrouwde je toen op? Blijkbaar is dat allemaal wat meer naar de achtergrond geschoven en zijn deze mensen nu drukker met allerlei regels. Als je je erg druk maakt om allerlei wetten en tradities, kan de genade naar achteren schuiven. Pas daar voor op!
Als jij jezelf zou moeten typeren, wat kenmerkt jou dan? Regels, tradities? Gewoonten? Of leef jij van genade? Kan je zeggen: ‘ik leef van Gods medelijden met mij.’ Die mensen daar in Jeruzalem, daar waar het allemaal begonnen was met Pinksteren, waren het allemaal al een beetje vergeten. Ze waren drukker met regels. Die van genade leeft, moet ook vanuit genade leven. Wie zelf van genade leeft, moet ook andere mensen genade gunnen. Dan mag je andere mensen niet veroordelen.

2. Verantwoording (11:17)
Vanaf vers 4 gaat Petrus uitleggen waarom hij bij Cornelius is geweest. De verantwoording van Petrus wordt uitvoerig verteld. Blijkbaar is het heel belangrijk! Petrus had kunnen zeggen: 'Beste broeders, laat me zien vanuit de Bijbel dat het niet mocht wat ik deed'. Dat zegt hij niet. Dat is een les voor ons! Petrus vertelt eerst dat hij precies hetzelfde zei als tegen de broeders in Jeruzalem (vers 7). In vers 9 opnieuw wordt dit opnieuw duidelijk. Hij wilde zelf helemaal niet naar binnen gaan.
Maar toch verandert er wat. Hij verandert niet van traditie, maar van mensbeeld. Hij gaat anders kijken naar de mensen om hem heen, naar hen die nog onrein zijn. Hij vertelt hoe hij er heen gezonden wordt en hoe Cornelius hem opgewacht heeft.
In vers 14 staat dat Cornelius te horen heeft gekregen dat er iemand gaat komen die woorden van zaligheid zal spreken voor hem en heel z’n huis. Cornelius en zijn huis wachtten Petrus dus in vertrouwen op. In vers 1 staat dat zij het woord hadden aangenomen. Het Evangelie werd hen aangeboden, net als aan jou. Je hoeft niet op zoek te gaan, het Evangelie wordt je nu aangeboden. Je mag het daarom aanvaarden. Het is voor jou, je kunt het niet stelen, je kunt het wel geloven.

3. Dankbaarheid (11:18)
Petrus zegt: 'Ik heb ze toegelaten tot de gemeente van Christus. Als ik dat niet had gedaan, dan had ik God tegengewerkt'. Toen ze dat hoorden, waren zij gerustgesteld. Dat is bijzonder, dat ging snel! Een traditie van honderden jaren was in één klap afgeschaft. Petrus gaf een uitleg van misschien een kwartiertje en al die mensen waren tevreden! Hoe is het mogelijk dat die verandering zo snel ging? Het ligt in het woordje ‘ook’. God heeft dus ook aan de heidenen de bekering gegeven. De mensen in Jeruzalem realiseerden zich opeens dat zij van dezelfde genade moesten leven. En dat diezelfde barmhartige God nu ook door ging onder de heidenen. Dat geeft dankbaarheid en bewogenheid met onze naaste!



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!