Doop

De doop is een teken van wat God aan jou belooft: dat Hij voor je wil zorgen, al je zonden wil vergeven en je leven helemaal nieuw wil maken.

God roept je bij je naam

Je bent vast weleens vies geworden toen je buiten met modder, zand en water speelde. Dan heb je water nodig! Want water maakt je handen of gezicht (of wat er verder nog vies is) weer schoon.

Dopen gebeurt ook met water. En dat is niet voor niets. De doop is een teken van wat God doet. Zoals water ons wast, reinigt het bloed van de Heere Jezus ons van al onze zonden. De doop laat zien dat het echt wáár is wat de Heere God belooft.

Voordat de Heere Jezus naar de hemel ging, heeft Hij tegen Zijn discipelen gezegd dat ze in de hele wereld over Hem moesten vertellen. Als mensen in Hem zouden geloven, moesten ze hen dopen

De Heere God stuurt de evangelist Filippus naar een eenzame weg van Jeruzalem naar Gaza. Op die route reist een zwarte man uit Ethiopië, een land in Afrika. Hij is een soort minister van financiën in zijn land. Hij heeft dus een belangrijke baan. Deze man kwam naar Jeruzalem om in de tempel God te aanbidden. Op de terugweg naar zijn land leest hij een boekrol van de profeet Jesaja. Maar hij begrijpt er niets van!

De Heilige Geest zegt tegen Filippus: “ga naar de wagen toe”. Filippus vraagt of de man begrijpt wat hij leest. “Hoe kan dat”, zegt hij, “als er niemand is die het mij uitlegt?” Hij vraagt over Wie de profeet schrijft. Hij leest over een lam dat geslacht wordt. Dat geen geluid maakt als hij geschoren wordt. Gaat het over de profeet of over iemand anders? Dan kan Filippus hem alles vertellen over de Heere Jezus. Want over Hem gaat het in deze boekrol.

Ze rijden langs water. De man vraagt hij of hij gedoopt mag worden. “Als je met je hele hart gelooft, mag het”, zegt Filippus. “Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is”, belijdt de Ethiopiër. Dan doopt Filippus hem en de man reist verder, met een hart vol blijdschap!

De doop laat ons Gods grote liefde zien. God de Vader roept je bij je naam en zegt: je bent van Mij! Hij belooft dat Hij als een Vader voor je zorgen wil. God de Zoon belooft dat Hij al je zonden wil vergeven, omdat Hij de straf daarvoor aan het kruis gedragen heeft. God de Heilige Geest wil in je hart wonen om je te leren leven zoals God het wil. In de doop maakt God een vaste afspraak met jou, die altijd blijft bestaan. De Bijbel noemt die afspraak een verbond.

Dat verbond vraagt om een antwoord van jou… De HEERE wil zo graag dat je gelooft wat Hij heeft beloofd! Dat je erop vertrouwt dat het waar is wat Hij zegt. Dat je Hem volgt, iedere dag van je leven. Daarvoor heb je een nieuw hart nodig. Dat betekent dat de Heilige Geest in je hart komt wonen, Die jou leert om God lief te hebben. Vraag God om zo’n nieuw hart. Hij wil het je geven! Dat beloofde Hij toen je gedoopt werd.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

ABC voor kinderen

Alles van

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Barmhartigheid

10 november 2020
Barmhartigheid is een warm hart vol liefde, medelijden en vergeving, waardoor je een ander graag wilt helpen.
+
Ontwikkeld door

Beeld van God

12 januari 2021
God laat ons in de Bijbel en in de schepping zien Wie Hij is. Zo krijgen wij in ons hart een beeld van Hem.
+
Ontwikkeld door

Bekering

12 januari 2021
Bekering is omkeren: de zonde in je leven gaan haten en God gaan liefhebben.
+
Ontwikkeld door

Belofte

10 november 2020
Een belofte is iets wat je belooft. Gods belofte is een toezegging van Hem om iets te geven om Jezus’ wil.
+
Ontwikkeld door

Blijdschap

20 oktober 2023
Met je hart bedoelt de Bijbel jou helemaal, met al je gevoelens, verlangens en gedachten.
+
Ontwikkeld door

Christus

10 november 2020
Christus betekent Gezalfde. In de Bijbel worden profeten, priesters en koningen met olie gezalfd. Jezus is Profeet, Priester én Koning.
+
Ontwikkeld door

Dankbaarheid

12 januari 2021
Dankbaarheid is blij zijn met wat je van de Heere krijgt en om Wie de Heere Jezus is.
+
Ontwikkeld door

Engelen

20 oktober 2023
Het kruis is de plek waar de Heere Jezus door te sterven gezorgd heeft dat God de zonden kan vergeven, zodat mensen weer bij God kunnen horen en …
+
Ontwikkeld door

Gebed

10 november 2020
Bidden is spreken met God.
+
Ontwikkeld door

Geen afgoden

10 november 2020
De Bijbel verbiedt ons om afgoden te dienen. Afgoderij betekent dat je iets of iemand de plaats geeft die alleen God toekomt.
+
Ontwikkeld door

Geloof

10 november 2020
Geloof is een vast vertrouwen dat God al je zonden vergeven wil, omdat Jezus Christus de straf daarvoor gedragen heeft. Dat vertrouwen geeft God in …
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!