Gebed

Bidden is spreken met God.

Bidden, levensbelangrijk!

Heb je weleens geprobeerd om je mond en je neus stijf dicht te houden? Dat lukt je niet lang. Je kunt niet leven zonder adem te halen. Zonder lucht stik je. Bidden is net zo belangrijk als ademhalen. Een christen kan niet zonder het gebed. Net als Daniël uit de Bijbel.

Daniël is een belangrijke minister in het grote rijk van koning Darius. De koning ziet dat Daniël zijn werk heel goed doet. Daarom wil hij Daniël de belangrijkste plaats geven en hem onderkoning maken. De andere ministers en provinciebestuurders zijn jaloers. Ze willen een klacht tegen Daniël indienen bij de koning. Maar ze merken dat Daniël zijn werk goed doet en betrouwbaar is in alle dingen. Ze zien óók dat hij elke dag bidt tot zijn God. Daar zullen ze hem op pakken…

Ze maken een plan en gaan naar de koning. “Koning Darius, leef in eeuwigheid”, zeggen ze. “Wij hebben een nieuwe wet bedacht. Dertig dagen lang mag niemand iets vragen dan alleen aan u. Als iemand toch iets vraagt aan iemand anders, moet hij in de leeuwenkuil gegooid worden.” De koning vindt het een goed plan. Hij zet zijn handtekening onder de nieuwe wet.

Al snel hoort Daniël over de nieuwe maatregel. Hij loopt de trap op en knielt neer voor het open raam. Even kijkt hij naar buiten. Heel ver weg ligt Jeruzalem, de stad waar de tempel stond, het huis van zijn God. Dan bidt Daniël, hardop, net als altijd. Drie keer op een dag doet hij dit. Ermee stoppen kan hij niet. Bidden is voor hem net zo belangrijk als ademhalen.
Daniëls vijanden hebben hem in de gaten gehouden en gaan meteen naar koning Darius. Ze zeggen dat Daniël ongehoorzaam is aan de nieuwe wet, want hij bidt drie keer per dag tot zijn God. De koning schrikt en ontdekt nu de gemene bedoeling achter deze wet. Hij probeert er alles aan te doen om Daniël te redden van de leeuwen. Maar het is onmogelijk. De wet kan niet veranderd worden. Daniël moet in de leeuwenkuil.

Die nacht kan de koning niet slapen. Zodra het licht wordt, staat hij op en gaat snel naar de leeuwenkuil. Met verdrietige stem roept hij: “Daniël, heeft uw God u van de leeuwen kunnen verlossen?” Meteen antwoordt Daniël: “O koning, leef in eeuwigheid. Mijn God heeft Zijn engel gestuurd en de leeuwen hebben mij niets gedaan.”
Daniël is nog jaren een trouwe minister aan het hof van de Perzische koning. Bovenal zoekt hij dagelijks het contact met God.

Wat Daniël deed, mag jij ook doen. Iedere dag alles aan God vertellen. Bidden voor de toets op school waar je tegenop ziet. De Heere danken dat je vrienden hebt. Eerlijk vertellen dat je lelijke woorden riep toen je ruzie had met je zusje. Eerbiedig vragen om vergeving van je zonden. God prijzen, omdat Hij trouw is en vol goedheid. Geen probleem is voor de Heere God te klein, met ál je zonden moet je bij Hem zijn. Hij wil je bidden horen… om Jezus’ wil!



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

ABC voor kinderen

Alles van

Barmhartigheid

10 november 2020
Barmhartigheid is een warm hart vol liefde, medelijden en vergeving, waardoor je een ander graag wilt helpen.
+
Ontwikkeld door

Beeld van God

12 januari 2021
God laat ons in de Bijbel en in de schepping zien Wie Hij is. Zo krijgen wij in ons hart een beeld van Hem.
+
Ontwikkeld door

Belofte

10 november 2020
Een belofte is iets wat je belooft. Gods belofte is een toezegging van Hem om iets te geven om Jezus’ wil.
+
Ontwikkeld door

Blijdschap

20 oktober 2023
Met je hart bedoelt de Bijbel jou helemaal, met al je gevoelens, verlangens en gedachten.
+
Ontwikkeld door

Drie-eenheid

10 november 2020
Drie-eenheid wil zeggen dat de ene God drie personen omvat. De Drie-eenheid is een mysterie dat voor mensen nooit helemaal te begrijpen is.
+
Ontwikkeld door

Engelen

20 oktober 2023
Het kruis is de plek waar de Heere Jezus door te sterven gezorgd heeft dat God de zonden kan vergeven, zodat mensen weer bij God kunnen horen en …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!