Geen afgoden

De Bijbel verbiedt ons om afgoden te dienen. Afgoderij betekent dat je iets of iemand de plaats geeft die alleen God toekomt.

De HEERE alleen is God!

Mark heeft lang gespaard voor z’n spelcomputer. In de vakantie kan hij ‘em eindelijk kopen. De rest van de week zie je Mark niet meer buiten. Samen met zijn vriend Job kan hij urenlang gamen. Elke middag zijn ze er druk mee. Mark weet ondertussen alles van de nieuwste games. Hij spaart inmiddels voor de allernieuwste spelletjes. Laatst had hij zich niet aan de spelcomputer-afspraken gehouden. Toen mocht hij een week niet gamen. Woest was hij op z’n moeder. Het was de meest afschuwelijke week van z’n leven. Hij had werkelijk geen idee wat hij moest doen.

Alles wat in je leven meer tijd, geld en aandacht krijgt dan God, noemt de Bijbel een afgod. In de tijd van Elia is dat voor veel mensen Baäl, de god van de regen en de vruchtbaarheid. Ze denken dat deze god hen voorspoed en geluk brengt. Ze knielen voor zijn beeld en vereren hem met offers. God straft deze afgoderij. Er is al drieënhalf jaar geen druppel regen gevallen. Er is zelfs geen dauw op het land.

Vandaag roept koning Achab op bevel van Elia het volk en de 450 priesters van Baäl bij elkaar op de berg Karmel. “Hoe lang hinken jullie nog op twee gedachten?” roept Elia. “Als de HEERE God is, volg Hem dan na. Als het Baäl is, volg hem!” Niemand geeft antwoord. Elia stelt voor dat God óf Baäl het bewijs zal geven. De priesters mogen een altaar maken waarop zij een stier leggen. Daarna moeten zij de naam van hun god aanroepen en vragen om vuur. Elia zal hetzelfde doen, maar hij zal de naam van de HEERE aanroepen. De God Die door vuur antwoordt, Die is God.

De hele middag roepen en schreeuwen de priesters tot Baäl. Op allerlei manieren proberen ze Baäl over te halen om hun gebed te verhoren. Maar er komt geen vuur uit de hemel. Na de middag bouwt Elia een altaar van twaalf stenen. Hij maakt het hout en het offer drijfnat met water. Daarna bidt hij een eenvoudig gebed tot God in de hemel. Hij vraagt Hem of het hele volk mag zien dat de HEERE alleen de ware God is. Dán valt het vuur uit de hemel en het verteert het offer, het altaar en zelfs het water eromheen. Diep onder de indruk roept het volk het uit: “de HEERE is God!”

In onze tijd kom je niet zo vaak afgodsbeelden tegen als in de tijd van Elia. Maar ook goede dingen kunnen een afgod zijn. Als jij meer houdt van speelgoed, geld, hobby’s of mensen dan van de Heere God, zijn dat de afgoden in jouw leven. Dan krijgt God niet alle aandacht, eer en liefde die Hij waard is.
De Bijbel laat duidelijk zien dat alles buiten God je niet echt gelukkig kan maken. Dat het geen vrede geeft in je hart. Dat kan alleen de Heere Jezus. Hij diende met een volkomen hart Zijn Vader in de hemel. Hij kan jou vrij maken van alle afgoden die er in je leven zijn. Of dat nu een spelcomputer is of iets anders.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

ABC voor kinderen

Alles van

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Barmhartigheid

10 november 2020
Barmhartigheid is een warm hart vol liefde, medelijden en vergeving, waardoor je een ander graag wilt helpen.
+
Ontwikkeld door

Beeld van God

12 januari 2021
God laat ons in de Bijbel en in de schepping zien Wie Hij is. Zo krijgen wij in ons hart een beeld van Hem.
+
Ontwikkeld door

Bekering

12 januari 2021
Bekering is omkeren: de zonde in je leven gaan haten en God gaan liefhebben.
+
Ontwikkeld door

Belofte

10 november 2020
Een belofte is iets wat je belooft. Gods belofte is een toezegging van Hem om iets te geven om Jezus’ wil.
+
Ontwikkeld door

Blijdschap

20 oktober 2023
Met je hart bedoelt de Bijbel jou helemaal, met al je gevoelens, verlangens en gedachten.
+
Ontwikkeld door

Christus

10 november 2020
Christus betekent Gezalfde. In de Bijbel worden profeten, priesters en koningen met olie gezalfd. Jezus is Profeet, Priester én Koning.
+
Ontwikkeld door

Dankbaarheid

12 januari 2021
Dankbaarheid is blij zijn met wat je van de Heere krijgt en om Wie de Heere Jezus is.
+
Ontwikkeld door

Doop

10 november 2020
De doop is een teken van wat God aan jou belooft: dat Hij voor je wil zorgen, al je zonden wil vergeven en je leven helemaal nieuw wil maken.
+
Ontwikkeld door

Engelen

20 oktober 2023
Het kruis is de plek waar de Heere Jezus door te sterven gezorgd heeft dat God de zonden kan vergeven, zodat mensen weer bij God kunnen horen en …
+
Ontwikkeld door

Gebed

10 november 2020
Bidden is spreken met God.
+
Ontwikkeld door

Geloof

10 november 2020
Geloof is een vast vertrouwen dat God al je zonden vergeven wil, omdat Jezus Christus de straf daarvoor gedragen heeft. Dat vertrouwen geeft God in …
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!