Objectles - Leven voor de eer van God

Met een objectles kun je een boodschap van een Bijbelgedeelte uitleggen aan de hand van een herkenbaar voorbeeld of voorwerp. Leg het voorwerp in het midden en maak vanuit het voorwerp een 'brug' naar de boodschap die je door wilt geven.

Doel
De kinderen begrijpen dat de zonde hun leven verwoest en dat God hun leven nieuw wil maken.

Benodigdheden
Stad van bijvoorbeeld huisjes van lego.

Uitvoering
Laat de stad aan de kinderen zien. Vertel dat je er erg je best op hebt gedaan. Vraag of de kinderen het mooi vinden. Vis naar complimentjes. Vertel details. Zet de stad achter je weg, uit het zicht van de kinderen.
Stap uit je rol en vraag aan de kinderen wie de eer krijgt van het bouwwerk. Vertel dat God ons heel mooi heeft gemaakt. Prachtige mensen die God liefhebben en heel veel van elkaar houden. Iedereen kan zien hoe knap God is en hoe vol liefde.

Ondertussen maakt een andere medewerker een puinhoop van de stad.

Pak de stad weer. Reageer verontwaardigd op de puinhoop. Vraag je samen met de kinderen af wie die puinhoop heeft gemaakt. Zó had je het niet bedoeld!

Stap weer uit je rol. Vertel de kinderen dat wij ook niet meer zijn zoals God ons heeft bedoeld. Dat de mensen God niet meer zoveel liefhebben en niet meer zoveel van elkaar houden. Dat ze zelfs wel lelijk doen over God. En lelijk doen tegen elkaar. Jaloezie. Ruzie. Net zo kapot als jouw mooie legostad. Als er nu iemand naar ons kijkt, zegt zo iemand meestal niet meer: 'Wat is God knap! Wat veel liefde heeft Hij!'

Begin de stad weer op te bouwen. Dit hoor hier. En dit hoort daar. Als er weinig kinderen zijn, kun je hen mee laten helpen. Blijf doorbouwen terwijl je het volgende uitlegt: God wil ook weer iets moois maken van ons. Zodat iedereen Gods liefde kan zien en weer zal zeggen: 'Wat is God bijzonder!'

Het is moeilijk voor God om weer iets moois te maken van ons. Want de puinhoop in ons leven is echt heel groot. Er gaat geen dag voorbij of we doen wel iets dat Hij niet bedoelt. Daarom wil Hij ons leven helemaal nieuw maken. Helemaal goed. En dan komt Hij Zelf in ons hart wonen. Hij wordt daar de baas. Hij gaat er dan Zelf voor zorgen dat we gaan doen wat Zijn bedoeling is. We Hem liefhebben en evenveel van anderen als van onszelf houden. Dan willen we niet meer jaloers zijn en niet meer lelijk doen tegen elkaar.

Ik zei dat dat moeilijk is voor God. Niet omdat Hij het bijna niet kon. God kan alles. Maar Hij kan het niet weer mooi maken door gewoon tegen ons te zeggen dat we het anders moeten doen en dan doen we het heel gehoorzaam. Dat zou makkelijk zijn. Maar Hij zegt steeds tegen ons wat zijn hoofdregels zijn en wij luisteren daar niet naar. We werken Hem zelfs tegen en doen vaak precies het tegenovergestelde
van wat Hij zegt.

Daarom moest God er iets heel moeilijks voor doen om alles weer mooi te maken. Iets dat Hem veel pijn deed. Hij is Zelf mens geworden. Dat was de Heere Jezus. Jezus liet de mensen zien hoe God ons had bedoeld. Hij hield zelfs nog meer van de mensen dan van Zichzelf. Hij moest sterven aan het kruis. Voor straf. Niet omdat Hij Zelf iets fout had gedaan. Maar omdat wij het zo verschrikkelijk verkeerd gedaan hebben en er een puinhoop van maken. Als je in de Heere Jezus gelooft, vergeeft God je en komt Hij in je hart wonen. Dan begint Hij daar weer iets moois van te maken, zoals Hij het had bedoeld.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Meer objectlessen

Knutselwerkje - Boekrol met Bijbeltekst

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'groen' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Gebedshand

22 december 2020
Dit knutselwerkje komt uit de map 'Welkom thuis', een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek voor de kinderclub en …
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Graf in half reliëf

22 december 2020
Dit knutselwerkje komt uit de map 'Levensecht', een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek voor de kinderclub en vakantiebijbelweek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Sterrenkijker

22 december 2020
Dit knutselwerkje komt uit de map 'Zoek de schat', een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek voor de kinderclub en …
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Sterrenschilderij

22 december 2020
Dit knutselwerkje komt uit de map 'Zoek de schat', een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek voor de kinderclub en …
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Tempel van Salomo

22 december 2020
Dit knutselwerkje komt uit de map 'Zoek de schat', een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek voor de kinderclub en …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!