Paulus in gesprek

In deze bezinning denken we aan de hand van Handelingen 25:23-27 en 26:1-18 na over het gesprek wat Paulus voert met Agrippa in Caesarea.

In dit Bijbelgedeelte gaat het over Caesarea. Over Caesarea wordt in de Bijbel het nodige gezegd.

  • Caesarea is de stad waar Paulus heeft gelogeerd bij de evangelist Filippus.
  • Hier, in deze stad aan de zee, had Paulus 2 jaar huisarrest maar kon hij iedereen ontvangen.
  • Hier had Paulus dan ook regelmatig contact met Lucas en andere presbyters.
  • Vanuit deze plaats heeft Lucas zo goed als zeker ook Maria de moeder van Jezus geïnterviewd en vele anderen die in zijn evangelie ter sprake gebracht worden.

Waar we nu heel kort even naar willen luisteren is het confronterend gesprek wat Paulus in Caesarea heeft gehad met Agrippa over het geloof in Jezus Christus.

Vloeken
Het gedeelte wat we hier gelezen hebben, kan getypeerd worden als de rechtszitting van een vloeker. Wat is vloeken eigenlijk? Vloeken = iemand verklaren tot niet bestaand. Precies datgene wat de tijdgenoten van Paulus over Paulus dachten: Festus Romeinse gouverneur zegt dat hij van alle kanten heeft begrepen dat Paulus dood moet zijn. Paulus gaat zelf vertellen dat hij ook zo’n vloeker is geweest, een lasteraar. Hij heeft waarschijnlijk nooit God echt zo vervloekt. Toch is hij hier wel schuldig aan; hij heeft de Heere Jezus als Zoon van God ontkend. Hij schrijft dat later ook aan Timoteüs, dat hij een godslasteraar was.

Terug naar het verhaal: in de rechtszaal in Ceasarea
Om dat te begrijpen moeten we ons terug verplaatsen naar Ceaserea. Caesarea een hele mooie plaats aan de kust, de hoofdplaats van Festus. In Caesarea moeten we naar de basilica: een heel groot langgerekt rechthoekig gebouw met aan weerszijden galerijen en voorin een groot podium aan de hoek waar alle belangrijke mensen zaten. Voor het podium stond de verdachte, in dit geval Paulus, en achter Paulus zaten allemaal inwoners van Caesarea, die het allemaal wel interessant vonden. Moet je indenken alle pracht en praal van het hof, witte gewaden en sieraden. En daarbij dan Paulus die al heel lang gevangen had gezeten en waarschijnlijk vies was.

Wie waren de rechters van Paulus?
De mensen met wie Paulus te maken krijgt, zijn Festus, de Romeinse gouverneur en Agrippa. Agrippa was een man die met de Romeinen samenwerkte maar tegelijkertijd ook bij de Joden in het gevlei probeerde te komen door alle Joodse geschriften te kennen. Daarnaast was Bernice er ook. Zij was de zus van Agrippa. Men zei dat zij nooit gescheiden waren. Bernice werd de minnares van Titus, de overwinnaar van Jeruzalem.
Dat waren de mensen waar Paulus zich voor moest verantwoorden. Eenzaam stond hij ervoor. Misschien is dat wel herkenbaar voor je.. Mensen die je aan alle kanten beschuldigen en niemand die het voor je opneemt. En dan ook nog eens vals beschuldigd worden! Paulus werd er van beschuldigd dat hij geloofde in de opstanding van de Joden. Dit opzicht was voor het rabbijnse jodendom geen probleem, maar dat Jezus was opgestaan, dàt was een grote lastering.
Dit wordt ons misschien ook al verweten. Wij beweren dat, volgens de wereld, sprookjesachtige verhalen werkelijkheid zijn. Jezus zegt zelf al dat we tegenstand kunnen verwachten als we Zijn naam belijden. Jezus heeft ons al verteld dat als we werkelijk volharden in het liefhebben van Hem, we ons moeten verantwoorden voor de hoop die in ons is. Dit gedeelte komt dus heel dichtbij!
Des te opmerkelijker dat, als Paulus voor zijn aardse rechter staat, hij niet schroomt om te vertellen wie hij geweest is en wie hij door genade geworden is.

Start van Paulus’ rede
Agrippa neemt onmiddellijk de zaken in handen, hij geeft Paulus het woord. Paulus stak (met zijn boeien om) 3 vingers in de lucht om de waarheid af te leggen. Hij belijdt dat hij Jezus had dood gewenst. Jezus dood wensen is ten diepste vloeken. Daar heeft Paulus veel verdriet van. Daar is hij nooit meer over heen gekomen. Paulus staat er vrijmoedig. Hij vergeet dat hij alleen staat en dat hij onrechtvaardig wordt behandeld. Hij vergeet dat eigenlijk iedereen hem dood wil. Hoe kan hij dat vergeten? Omdat hij zich realiseert dat hij hetzelfde heeft gedaan bij Jezus. Er is namelijk geen grotere zonde voor God dan het lasteren van Zijn Naam.
Als ik andere christenen minacht of oneer, is dat een grote zonde voor God. Er is niks wat de redding van mensen meer blokkeert, dan dat ik me niet als redder van mensen gedraag (Leviticus 5:1). Als iemand zichzelf of een ander dood wenst, en ik zeg niks, ben ik medeschuldig. Paulus was zo diep bewust van zijn eigen redding dat hij vergat dat iedereen hem dood wilde hebben. Hij begint z’n toespraak, heel opmerkelijk (26:3) met de aanhef ‘machtige Festus. Het is iedereen bekend dat u een deskundige ben op het gebied van het Jodendom.’ Paulus begint met het positieve i.p.v. het negatieve. Dat is een les voor ons. Paulus zegt hierbij niet dat Agrippa dat deed om bij de joden in het gevlei te komen. Als iemand zichzelf vervloekt naar de hel heb jij de taak om diegene zo ver te krijgen om te bidden naar de hemel om rechtvaardigmaking.

Andersom leren bidden!
Het geloof neemt de opvattingen van zijn tijdgenoten serieus maar doet niks af van het Woord van God. Het geloof levert niet in. Respect voor de ander moet niet worden: ik durf niet voor de Naam van God op te komen. Laten we elkaar bemoedigen om dat wel te doen! Even openlijk over de naam van Jezus spreken als dat er openlijk gevloekt wordt. Jezus moedigt ons in de Bijbel hiertoe zelf aan: Mijn naam belijdt, zal Ik belijden voor de Vader. Paulus steunde op Gods beloften. In vers 9 vertelt Paulus dat hij dacht dat hij zelf tegen Jezus’ Naam alles uit de kast moest halen. Dat hij het moest doen. Paulus dacht te weten wat God dacht. Je verheft jezelf als je denkt hetzelfde te weten als God. Hoe kon het dat deze hoog beschaafde geniale geleerde zover kwam dat hij de volgelingen van Jezus (desnoods door marteling) dwong te lasteren? De oorzaak was godslastering, Paulus dacht dat zijn visie dezelfde was als die van God. Een soort hoogmoed/trots dus. Hij dacht: als slimmerik weet ik het allemaal zelf beter.
Als we ontsporingen zien in onze gezindte is dat omdat mensen denken: zoals ik het zie, is ook zoals God het ziet.

Vrijmoedigheid om te getuigen
Vrijmoedigheid vandaag komt als je net als Paulus van je paard afvalt. Jezus verscheen aan hem (13-14).Waarom zou het ons zo veel moeite kosten om alles voor die Naam op te geven? Wat een belofte en perspectief als we mogen geloven dat Hij ons uiteindelijk een nieuwe naam zal geven. Zijn naam moet eeuwig eer ontvangen! (Psalm 72)



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!