Doeners kunnen twee dingen tegelijk

Dit citaat komt uit het boekje ‘Daadkracht’, geschreven door Laurens Snoek. De citaten zijn ‘denkprikkels’ voor opvoeders die betrokken zijn op doeners in de kerk. In de toelichting wordt een stukje uitleg gegeven.

Bijbellezen en bidden vereisen dat we ons er geheel op concentreren. Maar probeer ten behoeve van onze doeners dit ook eens:

Voer een gesprek met de hele groep, terwijl de een bezig is met kleuren, knippen en plakken, de ander met iets schoonmaken of opruimen en weer een ander met een klusje of een kleine reparatie. En wie zich alleen concentreert op het gesprek, wordt natuurlijk ook gewaardeerd.

Doeners kunnen twee dingen tegelijk

Laurens Snoek

Toelichting
Zijn we in gebed, dan is God het waard dat we met onze houding en gedachten op niets anders gericht zijn dan op Hem. Maar wat moeten we op dat moment met onze chaotische gedachten die de hele dag door geprikkeld worden? Kunnen we ze in bedwang houden? Hoe hoog zijn de eisen eigenlijk die we aan onszelf stellen?

Voor sommigen helpt het om tijdens het bidden zachte muziek op te zetten, voor anderen zou dat juist averechts werken. De een vindt het prettig een voorwerp in handen te hebben, voor de ander zou dat juist een extra afleiding betekenen.

Geconcentreerde jongeren, waar vind je ze nog? Het kan ook bijna niet gezien de ontzaglijke hoeveelheid prikkels die ze per dag te verwerken krijgen. We kunnen ze dwingen tot volledige concentratie op ons verhaal, op de preek of op het gesprek. Maar wat moeten ze dan met die onrust vanbinnen? Gun het ze af en toe meer dan één ding tegelijk te doen.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ