Gun ze slechts de kern van de zaak

Dit citaat komt uit het boekje ‘Daadkracht’, geschreven door Laurens Snoek. De citaten zijn ‘denkprikkels’ voor opvoeders die betrokken zijn op doeners in de kerk. In de toelichting wordt een stukje uitleg gegeven.

Werk bij belangrijke begrippen en verschijnselen met symbolen of plaatjes die niet meer dan de kern weergeven.

  • Verzoening: een grote, schone hand drukt een kleine, vieze hand.
  • Geloof: een smalle hand strekt zich uit naar de zoom van een mantel.
  • Gerechtigheid: je staat aan het begin van een smalle, kaarsrechte weg, aan het eind ervan staat God; alles wat op deze weg past is gerechtigheid.

Gun ze slechts de kern van de zaak

Laurens Snoek

Toelichting
Voor veel doeners is kenmerkend dat zij concreet en weinig abstract denken. Zonder voorbeelden uit het dagelijks leven en zonder beelden begrijpen ze veel theologische onderwerpen niet. Of ze zien er het belang niet van in. Je oefenen in beeldend spreken is daarom heel zinvol.

Eén suggestie: stel consequent bij een Bijbelwoord of een theologisch begrip de vraag: ‘Wat zie ik voor me?’ en vertel de doeners dat.

Deze aanpak brengt een dubbele zegen met zich mee:
Het dwingt ons vast te stellen wat de kern is. Veel Bijbelgedeelten en begrippen zijn in onze gedachten omgeven door allerlei discussies, aanvullende gedachten en nuanceringen. Die zijn niet zinloos, maar ze belemmeren vaak wel het zicht op de kern.
Het geeft de jongeren die van ons uitleg krijgen, de kern van de kennis die ze hebben moeten. Eén goed beeld zegt meer dan duizend woorden en blijft veel beter in het geheugen hangen.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ