De website heeft recent een grote update gehad in de techniek, waarna nog niet alles weer perfect werkt. Kom je een foutje tegen, kopieer dan de link uit de adresbalk van je browser en deel hem via de chat of per mail, met een korte toelichting van de fout. Daarmee help je ons om de website weer goed in vorm te krijgen. Dankjewel!

Onze kerk zitten te vol met consumenten

Hoe komt het dat de kerk in Nederland leegloopt? Het CIP interviewde Gor Khatchikyan. Volgens hem moeten we weer meer discipel van Jezus worden in plaats van alleen maar consument te zijn.

Terwijl de kerken in Nederland verder leeglopen, vragen veel mensen zich af of God zich heeft afgekeerd van ons continent. “Nee”, zegt Gor Khatchikyan tegenover CIP.nl. “Secularisatie ligt nooit aan God. Het ligt aan ons. We moeten terug gaan naar de levensstijl van christenen in Handelingen,” vertelt de spreker van Royal Mission. “Je zag daar dat ze elkaar in kleine groepen discipelden, dat is van cruciaal belang.”

De mensen uit Handelingen, de eerste christenen, waren een waanzinnig groep mensen, vertelt hij. Ze waren gepassioneerd over God en deelden alles met elkaar. Er stond bij: de Heer voegde mensen toe! Ze stonden ook in aanzien van het volk. De aantrekkingskracht was groot!”

“Ik denk dat wij in Nederland niet dezelfde aantrekkingskracht hebben als de gemeente in Handelingen. Zolang mensen niet denken: ‘Zo wil ik ook zijn’, zal de kerk niet groeien. In de eerste gemeente zag je ook wonderen en tekenen en een grote kracht. Hebben wij dat in Nederland ook? Ik kwam laatst in een gemeente waar iemand zei: dit is de eerste keer in mijn leven dat de preek mij raakte. Natuurlijk vond ik het mooi om dat te horen, maar als je nooit eerder geraakt werd door het Woord van God, maar wel al jaren in een kerk zit, dan klopt er iets niet.”

"Ik denk dat wij in Nederland niet dezelfde aantrekkingskracht hebben als de gemeente in Handelingen."

“Als een kerk bloeit zoals in Handelingen, dan zouden alle mensen die rondom de kerk wonen gezegend zijn omdat die kerk daar zit. Ook de overheid zou heel blij zijn met de verantwoordelijkheid en de energie die uit die kerk komt. In plaats van dat buurtbewoners klagen over de drukte van het parkeren bij de kerk op zondagmorgen, zijn ze blij dat de kerk daar is.”

Consumenten
“Ik denk dat één van onze problemen is dat de kerk vol zit met consumenten. Het zijn kerkgangers die graag luisteren, maar niet veranderen. De kerk wordt niet gediscipeld. Discipelen is in het kort dat je op weg bent met Jezus en er elke dag, week, maand, door verandert. Je groeit in het volgen van Jezus – en je laat je ‘meeslepen’ door iemand die verder is dan jij in het geloof. Dan groei je. Als je niet gediscipeld wordt, kun je tachtig jaar in een kerk zitten, zonder dat je verandert. Je wacht jaren op de komst van de Heer, zonder dat je impact hebt op de levens van anderen.”

"Als je niet gediscipeld wordt, kun je tachtig jaar in een kerk zitten, zonder dat je verandert."

Gor vertelt hoe je dat in de praktijk brengt. “Dat begint bij de bewustwording dat je zegt: ‘Ik wil een discipel van Jezus zijn, ik ben bereid om te groeien en echt offers te brengen en Jezus te volgen!’ Vervolgens is het ook belangrijk dat je andere mensen toegang geeft tot je leven. Je moet je eigen trots en betweterigheid durven los te laten. Een leerling gaat altijd op zijn smoel, maar krijgt handvatten van de meester om weer op te staan.”

“Ik heb dat zelf gedaan in de persoon van Martin Koornstra. Ik zag hem en ik dacht: ik wil leren wat jij kan, en ik heb hem de kans gegeven om inspraak te hebben op mijn leven. Als discipel heb je dus nooit een houding van: wie denk jij dat je bent, dat je commentaar hebt op mijn leven.”

Niet elke kerk is op deze manier opgebouwd. Maar volgens Gor hoeft dat geen probleem te zijn. “Er zitten vaak wel mensen in je gemeente die in bepaalde dingen verder zijn dan jou. Leer van hen.”

“Als discipel is het goed om te horen, maar op een gegeven moment moet je het ook toepassen. De discipelen werden op den duur ook uitgezonden door Jezus. Het was tijd om wat ze geleerd hadden echt in praktijk te brengen. Want als je wat je geleerd hebt niet in de praktijk brengt, ben je als een arts die alleen colleges volgt. Als je nooit aan het bed verschijnt, zal je ook geen goede arts zijn. Zo is het ook met het volgen van Jezus.”


Meer weten?



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ