Er leefde eens… een monnik - zondagsschoolmateriaal

Zondagsschoolmateriaal over Luther

Dit materiaal is bedoeld om kinderen meer te leren over de persoon van Maarten Luther en zijn werk in de Reformatie. Er leefde eens... een monnik...

500 jaar geleden leefde in Duitsland een monnik. Zijn naam was Maarten Luther. Hij zorgde ervoor dat er veel in de kerk veranderde. Hij is bekend geworden over de hele wereld.

Wie was Maarten Luther? Wat weet jij over hem? We maken een woordweb over Maarten Luther om dat samen te ontdekken.

De stellingen van Maarten Luther
Het meest bekend is wat Luther gedaan heeft met zijn 95 stellingen. Het zijn 95 punten waarover hij met de belangrijke leiders van de kerk in zijn tijd wilde discussiëren. Luther was het met verschillende dingen in de kerk niet eens.

Wat gebeurde er bijvoorbeeld in de kerk?

  • De hele kerkdienst was in het Latijn. Alleen de belangrijke mensen in de kerk, de leiders, konden verstaan wat er gezegd en gelezen werd. De gewone mensen konden zelfs het Bijbellezen niet verstaan.
  • Er waren aflaten te koop. Een aflaat is een briefje waarop staat dat de straf voor je zonden minder is geworden. Als je iets verkeerds had gedaan, kon je zo’n aflaat kopen en dat wist je dat je straf bij God minder was geworden.
  • De mensen in de kerk moesten veel goede werken doen. Dan zouden ze misschien gered kunnen worden van het oordeel van God. Maar omdat ze daar nooit zeker van konden zijn, waren veel mensen bang voor God. Luther ook.
  • De mensen konden bidden tot de heiligen. Die zouden wel een goed woordje bij de Heere Jezus voor hen kunnen doen.
  • In de kerk werd de mis bediend. Dat lijkt een beetje op het Heilig Avondmaal bij ons, alleen leerde de kerk dat de Heere Jezus steeds opnieuw geofferd wordt. En dat het brood en de wijn letterlijk in het lichaam van de Heere Jezus veranderde.

Met deze dingen was Maarten Luther het niet eens. Weet je wat hij vond?

  • De mensen moeten de Bijbel in hun eigen taal kunnen lezen. En in de kerk moet geen Latijn gesproken worden, maar de taal van de mensen.
  • Alleen de Heere Jezus kan de schuld die jij tegenover God hebt weg doen. Het kopen van aflaten heeft geen enkel nut.
  • Niet door het doen van goede werken, maar door het geloof in de Heere Jezus kun je voor altijd gered worden.
  • Je kunt en mag niet tot de heiligenbidden; dat zijn maar gewone mensen. Bidden mag je alleen tot God doen.
  • Niet de mis maar het Heilig Avondmaal moet bediend worden. De Heere Jezus is één keer geofferd –gestorven aan het kruis. Daar heeft Hij betaald voor de zonden. Daaraan denken we bij het vieren van het Heilig Avondmaal.

Maarten Luther en de Bijbel
Maarten Luther heeft de Bijbel weer heel dicht bij de mensen gebracht. Het is heel bijzonder dat jij en ik de Bijbel in huis hebben. We kunnen er uit lezen. Je hoort ervan op school, thuis en in de kerk. En hij heeft er ook voor gezorgd dat de dominee in de kerk de boodschap van de Bijbel vertelt. In de kerk hoor je dat het geloof in Jezus je echt gelukkig maakt. Je kunt de zaligheid, dit geluk, niet verdienen door goede werken te doen. Je kunt het krijgen, helemaal voor niks, uit genade, door het geloof in Jezus.

Vragen

  1. Vind je het belangrijk dat je de Bijbel in je eigen taal kunt lezen? Waarom wel/niet?
  2. Wat is een aflaat? Waarom kan zo’n ‘papiertje’ niks helpen? Hoe kun je wel van je schuld tegenover God afkomen?
  3. Het is toch belangrijk om goed te doen? Waarom leerde Maarten Luther dan dat je door goede werken niet zalig kunt worden?
  4. Luther was eerst bang voor God maar kwam erachter dat een gelovige niet bang voor God hoeft te zijn. Wat vind jij daarvan?
  5. Weet jij wat het Avondmaal betekent? Hoe vind jij het als het Avondmaal gevierd wordt in de kerk?

Mijn stelling
Maarten Luther schreef zijn 95 stellingen. In deze les heb je gehoord over wat Luther gedaan heeft en wat hij belangrijk vond. Schrijf op een vel papier wat jij belangrijk vindt voor je geloof en maak daar een stelling van. Hang je papier als een ‘stelling’ op aan de deur van de zaal.

Lutherroos
Luther heeft zelf een logo gemaakt, dat hij bijvoorbeeld gebruikte op zijn brieven. Het is een roos. Wat betekent die roos? Je mag nu de roos inkleuren of natekenen.

Sola’s
Wat Luther heeft gedaan en wat dat voor ons betekent, kun je goed onthouden aan de hand van de sola’s. Sola is een Latijns woord, het betekent ‘alleen’.

  • Sola fide: alleen door geloof
  • Sola scriptura: alleen door het Woord
  • Sola gratia: alleen door genade

Gesprek
Welke van deze sola’s vind jij belangrijk? Waarom?



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!