Alles wat moet, is door Jezus gedaan

Dit citaat komt uit het boekje ‘Daadkracht’, geschreven door Laurens Snoek. De citaten zijn ‘denkprikkels’ voor opvoeders die betrokken zijn op doeners in de kerk. In de toelichting wordt een stukje uitleg gegeven.

Het is vooral de schuld van denkers dat veel doeners bij bidden, bekering, geloven, getuigen enzovoort dit idee hebben: het zijn allemaal dingen die verplicht veelomvattend en langdurig zijn. Gelukkig moet er niets.

  • Wijs ze op Christus, Die alle geboden heeft vervuld.
  • Leg hun uit dat een gebed of getuigenis van één zin vaak beter is dan van vele zinnen.
  • Breng hun begrip en geduld bij voor degenen die meer woorden nodig hebben.

Alles wat moet, is door Jezus gedaan

Laurens Snoek

Toelichting
Eens besloot iemand nooit meer te praten. ‘Als mensen niet meer praten, zijn er ook geen conflicten meer’, meende hij.

De bedoeling achter deze overdrijving staat letterlijk in de Bijbel: ‘Laat uw woorden weinig zijn’ (Prediker 5:1). En speciaal met het oog op het gebed: ‘… zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden’ (Mattheüs 6:7).

Het probleem van veel woorden is dat de dingen waar we het over hebben een verkeerd gewicht krijgen. Als een kind een kleine domheid begaat en vader wijdt daar een vermaning van vijf minuten aan, dan krijgt die domheid voor het gevoel van dat kind een veel grotere ernst dan ze in werkelijkheid heeft.

Zo kan door de veelheid van onze woorden óver God, God Zélf onbereikbaar worden voor degenen die niet door al die woorden heen kunnen kijken. Zo krijgt God dienen het karakter van een zware plicht, terwijl God Zelf getuigt dat Zijn Zoon alles heeft volbracht.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ