Zonde

Zonde betekent dat je God niet vertrouwt, Hem niet liefhebt met je hele hart en andere mensen minder belangrijk vindt dan jezelf.

Zonde zorgt voor afstand

Jiska en Tom spelen in het huis van oma verstoppertje op zolder. Jiska moet Tom zoeken. Ze ziet nog net een stukje van zijn schoen onder de tafel vandaan steken. Ze rent naar de tafel, maar botst er in de haast tegenaan. Er staat een grote fles met zwarte inkt op. De inktfles valt kapot. Zwarte inkt druipt over oma’s kleed. Een kapotte fles en een bedorven kleed, dat lijkt op wat zonde is. Zonde maakt kapot en besmeurt alles wat God goed heeft gemaakt. Door de zonde kun je niet meer bij de goede, heilige God horen. Waar is dat begonnen?

De prachtige tuin van Eden maakte de Heere God speciaal voor Adam en Eva. Hij gaf hen alles. Heerlijke vruchten aan de bomen om te eten, kleurrijke bloemen om van te genieten, prachtige vogels die het mooiste lied floten. Hij gaf hen elkaar. Eva hield van Adam. Ze was niet jaloers, omdat Adam de baas was. Ze bewonderde hem erom en hielp hem graag. Adam zag hoe mooi Eva was. Hij liet haar voorgaan en dacht aan haar. Weet je wat vooral zo heerlijk was? God gaf Zichzelf aan Adam en Eva. Hij was altijd bij hen. Elke avond kwam Hij met hen praten. Dan vertelden ze Hem alles wat hen bezighield. Ze voelden Zijn liefde. Ze vertrouwden Hem.

Op een avond komt God om met Adam en Eva te praten. Maar ze verstoppen zich voor Hem. Vertrouwen ze Hem niet meer? Dat kan maar één ding betekenen: ze hebben Hem niet meer lief. “Hebben jullie van de boom gegeten, waarvan Ik had gezegd dat je er niet van eten mocht?” vraagt God. Ze bekennen hun zonde. Nu moeten Adam en Eva weg uit de tuin van Eden. Als je God niet liefhebt, kun je niet dicht bij Hem zijn. Als je God niet vertrouwt, komt er afstand. En als God je niet meer beschermt, komt er pijn, ziekte en dood.

Zonde is niet luisteren naar Gods stem en doen wat je zelf wilt. Zonde is God niet vertrouwen en niet liefhebben met heel je hart. Zo is het ook bij jou. Want de zonde van Adam en Eva is doorgegaan naar alle mensen. Alle mensen zijn zondaren. Alleen God is nog goed. Hij alleen kan ons redden. Weet je wat zo wonderlijk is? God heeft zondaren nog steeds lief. Hij wil ons redden van de zonde en de straf. Daarom zond Hij Zijn eigen Zoon naar de aarde. Jezus, Die helemaal zonder zonde is, wilde de straf voor ónze zonden dragen aan het kruis. Zo is God!

De fles van oma viel kapot en het kleed was vies. Zelfs met de beste lijm zal de fles nooit meer mooi worden en de inktvlek blijf je altijd zien. God heeft een middel tegen de zonde dat wél alles goed maakt. De Bijbel vertelt dat het bloed van de Heere Jezus reinigt van alle zonde. Geloof je dat?



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

ABC voor kinderen

Alles van

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Barmhartigheid

10 november 2020
Barmhartigheid is een warm hart vol liefde, medelijden en vergeving, waardoor je een ander graag wilt helpen.
+
Ontwikkeld door

Beeld van God

12 januari 2021
God laat ons in de Bijbel en in de schepping zien Wie Hij is. Zo krijgen wij in ons hart een beeld van Hem.
+
Ontwikkeld door

Bekering

12 januari 2021
Bekering is omkeren: de zonde in je leven gaan haten en God gaan liefhebben.
+
Ontwikkeld door

Belofte

10 november 2020
Een belofte is iets wat je belooft. Gods belofte is een toezegging van Hem om iets te geven om Jezus’ wil.
+
Ontwikkeld door

Blijdschap

20 oktober 2023
Met je hart bedoelt de Bijbel jou helemaal, met al je gevoelens, verlangens en gedachten.
+
Ontwikkeld door

Christus

10 november 2020
Christus betekent Gezalfde. In de Bijbel worden profeten, priesters en koningen met olie gezalfd. Jezus is Profeet, Priester én Koning.
+
Ontwikkeld door

Dankbaarheid

12 januari 2021
Dankbaarheid is blij zijn met wat je van de Heere krijgt en om Wie de Heere Jezus is.
+
Ontwikkeld door

Doop

10 november 2020
De doop is een teken van wat God aan jou belooft: dat Hij voor je wil zorgen, al je zonden wil vergeven en je leven helemaal nieuw wil maken.
+
Ontwikkeld door

Engelen

20 oktober 2023
Het kruis is de plek waar de Heere Jezus door te sterven gezorgd heeft dat God de zonden kan vergeven, zodat mensen weer bij God kunnen horen en …
+
Ontwikkeld door

Gebed

10 november 2020
Bidden is spreken met God.
+
Ontwikkeld door

Geen afgoden

10 november 2020
De Bijbel verbiedt ons om afgoden te dienen. Afgoderij betekent dat je iets of iemand de plaats geeft die alleen God toekomt.
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!