Vertelschets over de rustdag

Deze vertelschets gaat over Lukas 13:10-17 en hoort bij les A1.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Lukas 13:10-17

Context
De Heere Jezus is bezig met Zijn omwandeling op aarde. Hij leert, onderwijst, geneest en redt mensen van hun verlorenheid. Hij doet dit in gezelschap van Zijn discipelen. Vaak spreekt Hij door middel van gelijkenissen waarvan de werkelijke betekenis de ongelovigen ontgaat. Ook op de sabbat laat Hij zien en horen Wie Hij is en met welk doel Hij naar de aarde gekomen is.

Kerntekst
Lukas 13:12 Vrouw, gij zijt verlost van uw krankheid.

Doelstelling

  • De kinderen leren hoe alle mensen van nature door de satan gebonden zijn.
  • Ze horen hoe de Heere Jezus van alle ziekten - lichamelijk, maar ook geestelijk – verlossen kan.
  • Ze beseffen dat de zondag, de rustdag, de dag bij uitstek is om bezig te zijn met de dingen van Gods Koninkrijk. Door het horen van Zijn Woord en de werking van de Heilige Geest worden zondaren tot bekering gebracht.

Zingen

  • Psalm 38:1,6; 92:1; 103:1-3,5; 140:1
  • Gezang 1:5
  • ZB - Nooit kan ’t geloof te veel verwachten / Looft de Heere, mijn ziel

Geloofsleer

  • HC zondag 38 - Het vierde gebod
  • HC zondag 50 - De vierde bede
  • HC zondag 52 - De zesde bede
  • DL III en IV, 16 - Gods genade
  • NGB art. 13 - Gods voorzienigheid

Introductie
Spreek met de kinderen over de betekenis van de synagoge en de sabbat, en hoe daarvoor in de plaats de kerk en de zondag gekomen zijn. Waarom heeft God een rustdag gegeven? Waarvoor was de sabbat bedoeld? Wat betekent de zondag voor de kinderen? Hoe vinden ze het in de kerk (saai, lang…)? Waarom zouden ze er naar verlangen naar de kerk te gaan?

Beginzin
Elke sabbat gaat de Heere Jezus naar de synagoge. Hij leert de aanwezige mensen dan; Hij geeft de boodschap van God door. De mensen voelen de kracht van Zijn woorden. Er is verschil met de manier waarop de Farizeeën ‘preken’; dat klinkt soms als een les. Als Jezus spreekt is dat zo anders.

Vertelschets

  • Er is ook altijd minstens één van de oversten, van de kerkenraad zou je kunnen zeggen, in de synagoge. Hij zorgt dat alles goed verloopt.
  • Op deze sabbat is er ook een vrouw naar de synagoge gekomen. Zij lijdt al achttien jaar aan een ziekte die haar krom maakt. Ze kan niet meer recht overeind staan. Ze heeft de hoop op beterschap al laten varen, ze is al zo lang ziek.
  • Maar dan ziet de Heere Jezus deze vrouw en Hij roept haar bij Zich. ‘Vrouw, u bent verlost van uw ziekte.’ Jezus legt haar de handen op. Ze is meteen genezen op het woord van Jezus! Het eerste wat de vrouw vervolgens doet, is God verheerlijken. De Heere heeft haar beter gemaakt en daarom dankt ze Hem.
  • Doe jij dat ook? God danken en verheerlijken voor al de zegeningen die Hij geeft?
  • De overste van de synagoge is woedend. Wat hier gebeurt, is ongehoord; dit is regelrechte sabbatsontheiliging. De wet verbiedt het immers op de sabbat te werken. De Joden mogen die dag niets doen. En iemand genezen, is werken. Jezus mag op de sabbat deze vrouw dus niet genezen. Dat kan toch ook wel op een andere dag gebeuren?
  • Maar de overste durft het niet tegen de Heere Jezus te zeggen. Daarom zegt hij tegen de mensen in de synagoge dat er de hele week gewerkt wordt. Ze moeten doordeweeks maar naar Jezus komen om genezen te worden en niet op de sabbat. Maar… had die zieke vrouw aan de Heere Jezus om genezing gevraagd? Had zij iets verkeerds gedaan? Nee, Jezus zag haar en Hij genas haar. Jezus wilde die zieke vrouw juist vandaag, op de sabbat, genezen.
  • Jezus kent het hart van deze man; Hij weet dat de overste Hem vijandig gezind is. Hij zegt het tegen hem: ‘Je bent een geveinsde, een huichelaar!’
  • De Heere Jezus legt uit waarom Hij deze vrouw wel mag genezen. Hij gebruikt hierbij een voorbeeld. De Joodse leiders staan toch ook toe dat de Joden hun vee op de sabbat verzorgen, te drinken geven? Ze maken de dieren die vastgebonden zijn los, zodat ze kunnen drinken. Daarvoor moeten de Joden soms nog best een eind lopen naar de put.
  • Zou Jezus dan niet veel meer een vastgebonden mens, een zieke, los mogen maken, mogen genezen? Hij laat zien waarvoor de sabbat echt bedoeld is. Nu kan deze vrouw weer echt leven, tot Gods eer. Nu kan ook zij weer helemaal genieten van de sabbat, van de rust en vrijheid die de Heere gegeven heeft.
  • Schaamte vervult de tegenstanders van de Heere Jezus, maar het is een schaamte die door nijdigheid komt. Ze weten niets meer te zeggen.
  • Maar de mensen die Jezus volgen, zijn vol blijdschap over wat Jezus doet. Verheugd om de grote daden van God.

Slotzin
De Heere Jezus wil ons ook verlossen van de zonde en uit de macht van de duivel. Verlang jij er naar dat de Heere je zonden vergeeft? Verlang je er naar tot eer van de Heere te leven? Ga je met het verlangen Hem te leren kennen, of meer over Hem te leren, elke zondag naar de kerk? Lees je zo in je Bijbel? Bid en je zult ontvangen!

Gesprek

  • Waarom is het zo belangrijk om in de kerk te komen? Waar denk je aan in de kerk?
  • Wat is het verschil tussen de ‘preken’ van de Farizeeën en die van de Heere Jezus?
  • Jezus legt deze vrouw de handen op. Welke andere handelingen verrichtte Hij bij andere genezingen? Waren die handelingen nodig voor de genezing? Waarom niet?
  • Waarom geneest de Heere Jezus deze vrouw op de sabbat en niet op een andere dag? Hoe moeten wij de zondag gebruiken? Lees en bespreek hierbij zondag 38 van de HC.
  • Wat is het verschil tussen de reactie van de overste, de mensen en de vrouw?

Samenvatting
Het is sabbat, de Heere Jezus is in een synagoge en preekt. Er is een vrouw die al achttien jaar ziek is. Een geest van krankheid heeft haar verstijfd en gekromd. Ze kan niet rechtop lopen. De Heere Jezus legt haar de handen op en op dat moment is zij genezen. De overste van de synagoge richt zich tot de mensen en vermaant hen dat er zes werkdagen in de week zijn waarop ze naar de Heere Jezus kunnen gaan om genezing te zoeken. De sabbat moeten zij heiligen. De Heere Jezus noemt hem een geveinsde, een schijnheilige en wijst hem er op dat iedereen op de sabbat voor zijn dieren zorgt. Zou Hij deze vrouw niet op Gods dag mogen genezen?Degenen die het met de overste eens zijn, voelen zich beschaamd, de anderen verheugen zich.

Vragen

  1. Wie wordt in de Bijbel nog meer genoemd die de duivel mocht laten lijden?
  2. Waarvan zijn de wonderen, die de Heere Jezus deed, een teken?
  3. Wat is de bedoeling van de sabbat, voor ons de zondag?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.10

Alles van

Bijbelleesles over de rustdag

1 oktober 2021
Deze bijbelleesles gaat over Lukas 13:10-17 en hoort bij les A1.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Lukas 13:10-17

10 november 2020
Deze exegese gaat over Lukas 13:10-17 en hoort bij les A1.10 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Meeschrijfblad voor de kerkdienst

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Spel over de onderdelen van de kerkdienst

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Opdracht - Maak een woordweb

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door

Geloofsleer - Het vierde gebod

10 oktober 2021
Deze uitleg van de geloofsleer gaat over het vierde gebod en hoort bij les A1.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Gods dag eren

10 november 2020
De Heere God heeft één dag in de week apart gezet. Op deze dag hoeven we niet te werken, maar hebben we alle tijd om Hem te zoeken, te eren en te …
+
Ontwikkeld door

Hebreeën 4:11 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De rustdag

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les A1.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 92:1 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.10, B3.29 en B3.30 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - De rustdag

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!